Patricia OnLine

– en weblog

Formålet med formålet

af Alexander @ 20:43 pm — tirsdag, 24. januar 2006
Kategoriseret under: stort & småt,strøtanker

Der er kommet en ny formålsparagraf for folkeskolen. Den ser sådan her ud:

§ 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der:
forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere,
gør dem fortrolige med dansk kultur og historie,
giver dem forståelse for andre lande og kulturer,
bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og
fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.

Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.

Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.”

Helt enig. Men hvorfor står der ikke noget om, at det skal være sjovt? Ikke et ord om, at det skal være fedt at gå i skole! Må jeg ikke foreslå en tilføjelse:

§ 0 Vi skal skabe en folkeskole, der er så sjov, at børn elsker at komme der.

Alt det andet med demokrati og forståelse for kulturer osv. kan følge fra det.

7 kommentarer

688

Kommentar af Anita

tirsdag, 24. januar 2006 @ 20:55

Godt initiv. Min fornemmelse siger mig bare, at det er ‘på mode’ at vrænge næse af folkeskolen – især hvis man er barn. Alt andet er utjekket, desværre ;o)

689

Kommentar af /many

tirsdag, 24. januar 2006 @ 21:12

Når børnene oplever en negativ attitude hjemme, bliver den automatisk overført til deres eget skoleliv.

Så længe forældre tordner løs om latterlige lærere, der altid har ferie, alt for korte arbejdsdage og i øvrigt er luddovne, kan vi lærere være nok så meget gøglerklovne, uden at børnene af den grund finder skolen særlig værdifuld at opholde sig i.

Desuden ønsker politikere ikke, at gøre skolen spor sjov. Eleverne er der for at lære noget. De skal testes jævnligt og i øvrigt finde sig i, at højnelse af fagligheden går hånd i hånd med åbning af skoledøren for endnu flere støttekrævende klassekammerater.

690

Kommentar af Alexander

tirsdag, 24. januar 2006 @ 21:45

Helt enig, Anita og Many.

Jeg synes det er interessant, at mange børn ikke kan lide skolen – og den almindelige reaktion er enten
1) Sådan skal det være
eller
2) Så er der noget galt med børnene

Many: Jeg tror en bedre skole, hvor børn i øvrigt vil lære meget mere, netop skal skabes med øget respekt for hvor vigtige lærere er – det er vist nok en af grundene til de finske skolers succes.

Og de danske politikere har ikke forstået, at sjov give bedre læring. En svensk undersøgelse viste fx., at børn der fik flere gymnastiktimer blev bedre til sprog og matematik.

Her er i øvrigt et eksempel på sjov undervisning.

691

Kommentar af Grith

onsdag, 25. januar 2006 @ 11:43

Hørt hørt! For vi ved jo alle sammen hvad der sker med børn der keder sig i skolen….
Glæde og begejstring rækker langt i enhver sammenhæng:-)

692

Kommentar af Alexander

torsdag, 26. januar 2006 @ 10:44

Det er nemlig fuldstændig rigtigt, Grith – og hvis ikke børn skal være glade, hvem skal så? :o)

693

Kommentar af Manuela

søndag, 29. januar 2006 @ 7:49

Jeg kan se på mine børn, som de blomstrer op når der sker noget i skolen ud over de sædvanlige " kedelige " dage. Her tænker jeg på fagdag og emneuger, det er som regel med en hel anden energi og entusiasme de kaster sig over opgaverne. Jeg er enig om at der burde være meget mere af den slags. Alle de bøger de skal terpe igennem er jolangt fra sjov, og slet ikke når det er fag de ikke kan li, det kunne jo piftes op, så det kunne gøres intressant for dem.
I øvrigt er jeg helt enig med dig Imany, man hjælper nemlig slet ikke sine børn, ved at være negativ hverken om skolens lærer eller andet vedr. skolen. Jeg har tværtimod kæmpet for at finde de gode ting frem i de forskellige lærer som mine børn har. I øvrigt er det også meget vigtigt at de fra barns ben lære at vi mennesker er jo meget forskellige og at der altid vil være mennesker i ens liv, som man ikke syntes så godt om som andre. Af denne grund behøver man jo ikke at hagle ned på dem.

745

Kommentar af Martin Andreas Kruse

tirsdag, 7. marts 2006 @ 21:41

Hej! er i gang med at skrive en teknologi rapport på HTX i Viborg, hvor min problemformulering netop er: “Hvorfor opfattes naturvidenskab som et kedeligt fag i skolerne”, her er jeg så kommet ind på at en af grundene er manglende initiativ fra skolerne vedrørende at følge med tiden, og præsentere eleverne for nyere teknologi, så det bliver mere spændende og sjovt at lave opgaverne. Men midt i det hele har jeg skrvet at det er bevist at det at lære gennem teori og praksis, er mere sjovt og lærerigt end kun undervisning i teori. Er der nogen der kan henvise mig til sådan en undersøgelse? Skal aflevere i morgen, men mangler fodnote!! :S

RSS feed for comments on this post.

Beklager, det er ikke muligt at skriv kommentarer til indlæget pt.